Puhkeamattomat Flexel®-renkaat

Puhkeamattomat Flexel®-renkaat kestävät ja säilyttävät ominaisuutensa niin helteellä kuin kovalla pakkasellakin. Flexel® on Tradotim Oy:n oma tuote ja valmistetaan Sastamalassa omana tuotantona. Räätälöimme asiakkaan tarpeiden mukaisesti sopivia ratkaisuja Flexel®-renkaista.

Tutustu Flexel valikoimaamme kuvastossa tai verkkokaupassa

Mihin puhkeamattomia renkaita käytetään?

Puhkeamattomia renkaita myydään moniin tarkoituksiin, mutta parhaimmillaan ne toimivat teollisuuden ja maatalouden tuotanto-olosuhteissa sekä sairaalan apuvälineissä. Puhkeamattomia renkaita käytetään paljon mm. nokkakärryissä ja kottikärryissä, pyörätuoleissa, potkulaudoissa, postivaunuissa, ruohonleikkureiden leikkuupöydissä, lentokenttien laukkukärryissä ja tiilikärryissä. Olosuhteissa, joissa tavallisiin ilmakumirenkaisiin kohdistuu ylimääräistä rasitusta ja sillä on jatkuvasti vaara puhjeta tai vaurioitua.

Puhkeamattomilla renkailla on erilaisia ominaisuuksia

Puhkeamattoman renkaan heikkouksina pidetään monesti sen joustamattomuutta sekä rullausominaisuuksien puutetta. Monen valmistajan käyttämässä polyuretaanirenkaassa ongelma on heikko pakkasen kestävyys sekä renkaan muotoon palautuminen, jos rengas joutuu olemaan pitkään kuormattuna paikoillaan. Oikeilla valmistusmenetelmillä pystytään minimoimaan ero ilmakumipyöriin.

Tradotim Oy:n valmistamat puhkeamattomat Flexel® -renkaat kestävät sääolosuhteita ja sietävät kuormia eri tavalla, kuin tavalliset ilmakumirenkaat tai puhkeamattomat polyuretaanirenkaat. Flexel® -renkaita käyttävät niin teollisuus, maatalous, sairaanhoitopiirit kuin puolustusvoimatkin. Renkaan muoto säilyy kovankin rasituksen alla. Monet meistä ovat varmasti kokeilleet työntää nokka- tai kottikärryjä tai muita pienten kuormien siirtämiseen tarkoitettuja vaunuja, joiden renkaat ovat puolityhjät. Varsinkin, jos kärryissä on reilusti painoa, on eteneminen lähes mahdotonta.

Ajettavien ruohonleikkureiden puhkeamattomille renkaille olisi paljon kysyntää, koska pihoissa on paljon renkaita rikkovia orapihlajan piikkejä, kiviä, risuja ja kantoja. Monissa Euroopan maissa myydäänkin polyuretaanilla täytettyjä ruohonleikkurirenkaita, mutta ne eivät sovellu Suomen olosuhteisiin kovin hyvin. Suomen sääolosuhteissa polyuretaanitäytteiset renkaat voivat kovettua ja tulla liukkaiksi, jolloin ne eivät anna renkaalle riittävästi pitoa nurmikolla.

Flexel® -tekniikalla valmistetut puhkeamattomat renkaat soveltuisivat Suomen olosuhteisiin. Tällä hetkellä läpimitaltaan suurin myytävä Flexel -rengaskoko on 5.00-8.

Puhkeamattomat renkaat tuovat säästöjä

Työkalut ovat hyödyllisisä vain, jos ne ovat ehjiä. Siksi hinnaltaan ilmakumirenkaita kalliimmat puhkeamattomat renkaat tuovat yrityksille kaivattuja säästöjä. Säästöt muodostuva mm. vähentyneistä työkustannuksista ja työnseisahduksista. Näppärä kaveri vaihtaa sisärenkaan tai renkaan viidessätoista minuutissa, mutta jos rengas joudutaan tilaamaan tai hakemaan lähimmältä rengasmyyjältä, voivat rikkoutuneen renkaan kokonaiskustannukset nousta hyvinkin korkeiksi.

Flexel-renkaat valmistetaan Suomessa

Tradotimin puhkeamattomat Flexel® -renkaat valmistetaan omana tuotantona Sastamalassa. Luonnonkumipohjaisia puhkeamattomia renkaita on valmistettu nykyisen Sastamalan alueella 80-luvulta lähtien. Tradotim aloitti oman rengastuotantonsa vuonna 1993. Flexel® -renkaat valmistetaan erityisestä luonnonkumipohjaisesta solukumiseoksesta, joka on valmiina samaan aikaan riittävän joustava ja jäykkä tukien parhaalla mahdollisella tavalla ulkorenkaan ominaisuuksia.

Flexel -renkaan valmistuksessa käytetään solukumiseoksen lisäksi Tradotimin valikoiman laadukkaita ulkorenkaita ja komponentteja. Solukumimassa leikataan ja asennetaan renkaan sisään, jonka jälkeen rengas paistetaan uunissa, jossa solukumimassa paisuu ja muodostaa renkaan kanssa yhtenäisen ja tukevan rakenteen. Flexel -renkaita on saatavilla omalle vanteelle asennettavana ulkorenkaana tai suoraan akselille asennettavana ja valmiiksi laakeroituna kokonaisena pyöränä.