Trailerin- ja peräkärrynrenkaat: autonrenkaat vs. trailerinrenkaat

Mitä eroa trailerinrenkailla on autonrenkaisiin?

Trailerinrenkaat ovat erikseen trailerin ominaisuuksiin suunniteltuja renkaita, joiden ominaisuudet poikkeavat tavallisista auton renkaista.  Auton renkaat ovat suunniteltu pehmeiksi ja joustaviksi, jotta ne tarjoaisivat maksimaaliset pito-ominaisuudet ja ottaisivat tien epätasaisuudet, kuopat ja kivet mahdollisimman hyvin vastaan.

Trailerin renkaissa näitä ominaisuuksia ei tarvita ja trailerin renkaat ovat rakenteeltaan jäykempiä. Renkaiden jäykempi runko auttaa minimoimaan trailerin huojunnan sekä parantaa trailerin tasapainoa ja hinattavuutta. Koska trailerin renkaiden ei tarvitse maksimoida pitoa samalla tavoin kuin autonrenkaiden, ne on suunniteltu ottamaan vastaan kuormaa, maksimoimaan renkaan jäähdytysominaisuudet sekä minimoimaan vierintävastusta.

Trailerin renkaissa käytetään usein radiaalirakennetta, kun taas henkilöautonrenkaissa käytetään usein miten ristikudosrengasta. Radiaalirakenteisia renkaita kutsutaan myös vyörenkaiksi. Vyörengas nimitys tulee siitä, että renkaan kudokset ovat 90 asteen kulmassa renkaan pyörimissuuntaan nähden ja niitä yhdistää niiden päällä kulkeva ”vyökerros”, joka sitoo poikittaiset kudokset ja vahvistaa renkaan pintakerrosta.

Ristikudosrenkaissa taas kudokset kulkeva ristikkäin ja päällekkäin 30-45 asteen kulmassa riippuen renkaan suunnitellusta käyttötarkoituksesta. Ristikudosrengas on joustavampi kuin vyörengas ja sillä saavutetaan renkaalle paremmat pito- ja ohjausominaisuudet, jotka ovat tärkeitä ominaisuuksia autonrenkaalle. Ristikudosrenkaan kuvio kuluu nopeammin, kuin vyökudosrenkaan kuvio.

Trailerin rengasta valitessa on hyvä muistaa huomioida myös renkaan kantavuus. Kantavuuden pitäisi vastata trailerin kantavuutta ja valmistajan käyttämää rengassuositusta on hyvä noudattaa, jos haluaa trailerin ominaisuuksien säilyvän suunnitellun kaltaisina. Renkaan kantavuuden pitää vastata vähintään puolta akselille kohdistuvasta kuormasta ja paripyöräasennuksessa neljännestä.

Renkaiden kantavuus ilmoitetaan kantavuusindeksinä. Indeksi ilmoitetaan lukuna esim. kuvassa oleva 91/89N (kuva), jossa ensimmäinen luku ilmaisee yksittäisasennetun renkaan kantavuuden ja 89 taas ilmaisee kantavuuden paripyöräkäytössä. Luku 91 vastaa 615kg ja paripyöräkäytössä luku 89 antaa arvon 580kg. Kirjain N ilmaisee renkaan nopeusluokan, joka esimerkkitapauksessa on max 140 km/h.

Trailerin renkaissa törmäät usein merkintää M+S, joka on lyhennys sanoista MUD and SNOW. Se tarkoittaa, että rengasta voi käyttää ympäri vuoden, mutta paras pito Suomen talvessa saavutetaan nastarenkaalla, kuten henkilöautoissakin. Kokonaismassaltaan yli 750kg perävaunua hinattaessa on huomioitava, että vetoauton renkaiden ollessa nastalliset on myös perävaunun renkaiden oltava nastoitetut.